Corona maakt dat mensen momenteel minder geneigd zijn hulp te zoeken als ze het psychisch-emotioneel lastig hebben.

Deels omdat die problemen even wat naar de achtergrond gedrongen lijken, wegduiken achter wat de pandemie en de maatschappelijke gevolgen ervan aan aanpassing vragen. Deels ook, omdat mensen om praktische redenen (anderhalve meter afstand!, thuis blijven!) huiverig worden om daarvoor hulp te zoeken bij een coach of therapeut.

Graag wil ik die terughoudendheid wegnemen. Uitstel lost weinig op (integendeel) en online (beeldbellen) is zeker een goede optie. Náást gewoon face-to-face sessies natuurlijk.


 

Online of persoonlijk?

Die vraag is voor mij als therapeutisch coach eigenlijk pas ontstaan vanwege de corona-crisis. Met een lichte tegenzin ben ik – gedwongen – overgegaan op het aanbieden van online sessies.

Inmiddels ben ik echter ‘om’. De praktijk wijst uit dat een online sessie niet onder hoeft te doen voor een ‘live’ sessie. Net zo persoonlijk en effectief kan zijn. Niets staat ons in de weg om, ook als alle ellende over is, beide vormen naar behoefte en verlangen te combineren en af te wisselen. Even de mogelijkheden op een rij:

Persoonlijk

Allereerst: mijn praktijk blijft ook in het anderhalvemeter-tijdperk open voor persoonlijke sessies. Daarbij hou ik mij aan de richtlijnen van het RIVM en de GGD en de Leidraad
infectiepreventie Covid-19 van het RBCZ. Deze heb ik omgezet naar een eigen COVID-19 Protocol dat afgestemd is op wat er in mijn praktijk nodig en redelijk is.

Dat komt er in het kort hier op neer:

  • Persoonlijke sessies kunnen alleen doorgaan als we allebei geen griepachtige verschijnselen hebben.
  • Is daar wel sprake van, dan word je verzocht om de afspraak te verplaatsen of om te laten zetten naar online. Dat mag zonder consequenties, zelfs binnen 24 uur vóór de afspraak;
  • We geven elkaar geen hand, niezen en hoesten in de elleboog en houden minimaal anderhalve meter afstand;
  • Ik hou de deuren voor je open en sluit ze weer; ik ontsmet toilet, bel, deurklinkers en trapleuningen vóór en na je bezoek en zorg voor voldoende ventilatie; we wassen vóór en na onze handen.

Eerlijk gezegd: ik heb een natuurlijke persoonlijke voorkeur voor sessies waarbij je tegenover mij zit. Ik heb meer zicht op je, op je complete lichaamstaal. Afstemming op jou gaat dan ook sneller en natuurlijker. En het is gewoon fijn, juist in tijden als deze, om een warm mens tegenover me te hebben.

Dat geldt misschien intuïtief ook voor jou. Ook heb ik het gevoel dat ik meer en makkelijker bedding en vertrouwen, een gevoel van ‘holding’ kan geven als het emotioneel voor je wordt. Bovendien is er na afloop altijd de mogelijkheid voor een ontspannende wandeling in de Haarlemmerhout, letterlijk om de hoek. In één woord: er is meer beleving.

Online: een goed alternatief

Toch heb ik ervaren dat online sessies doorgaans ook erg effectief kunnen zijn. Er feitelijk geen verschil is met persoonlijke sessies.

Dat komt deels omdat we visueel veel dichter bij elkaar zijn. Mits de verbinding goed is heb ik zo beter zicht op je gezichtsuitdrukking en kan ik zo ook gevoelsmatig dichter bij je zijn, dan als we of twee meter afstand tegenover elkaar in mijn spreekkamer zitten. Energetisch beweeg ik bovendien net zo mee met jou en jouw proces als anders, ook daarin voel ik geen verschil.

Er zijn ook nog wat andere voordelen:

  • Online sessies zijn efficiënter. Er is minder ‘ritueel’ vóór en na de sessie, we gaan sneller naar waar het om gaat.
  • Efficiënter ook, omdat het je een rit naar mijn huis bespaart. Hoe verder weg je woont, hoe aantrekkelijker dat wordt.
  • Er kan meer rust om de sessie heen zijn en na de sessie kan je meteen wat aantekeningen maken, reflecteren op wat er boven gekomen is.
  • Ook als je licht grieperig bent – of maar weinig tijd hebt tussen je werkzaamheden en huiselijke beslommeringen door -, kunnen we gewoon met elkaar aan de slag;
  • Als je dat prettig vindt kunnen we tussen de reguliere sessies (die 60-90 minuten duren) ook kortdurende contactmomenten inlassen die dan 20-30 minuten duren.

Privacy

Je hoeft verder geen zorgen te hebben wat privacy betreft. Ik gebruik voor online sessies een veilige (‘AVG-proof’) videodienst die goedgekeurd is door mijn beroepsvereniging (Zoom Pro).

Het enige wat je nodig hebt is een browser en een apparaat (liefst een PC of laptop, maar eventueel ook tablet, mobiel) met (al dan niet inbouwde) camera en internet verbinding.

Waarom kiezen? Mix & match!

Veruit de meeste sessies kunnen zo prima ook online plaatsvinden. Bovendien wordt het mogelijk om beide vormen naar wens te combineren. We kunnen online beginnen en op een later moment een of meerdere persoonlijke sessies inlassen, of omgekeerd.

Wel lenen sommige methodieken, waarbij een fysieke opstelling en beweging in de ruimte nodig is (opstellingen bijvoorbeeld), zich beter voor een persoonlijk bezoek. Die zullen we dan moeten inplannen als een persoonlijke sessie. Als dat toch lastig wordt, dan zullen we moeten improviseren – wat vast zal lukken.

Waarom wachten?

De volgende vraag is: waarom zou je dan nog wachten met therapeutische begeleiding? Juist nu (zie ook mijn artikel ADD in lockdown – als je emmer overloopt) kan een sessie veel verheldering en rust brengen.

Als je bijvoorbeeld tegen een burn-out aan zit, dan bevrijdt thuiswerken je weliswaar van de psychische druk op de gebruikelijke werkplek. Maar je weet ook dat daar binnen afzienbare tijd een eind aan komt. Bovendien komt thuiswerken met extra uitdagingen. Gebruik dan juist nu die fysieke afstand om je op je werk te bezinnen – en schakel hulp in.

Als je al tegen je AD(H)D aanliep, dan bevrijdt thuis zitten je weliswaar van een hoop prikkels, maar daar komen andere weer voor in de plaats. De hele situatie kan je juist meer en makkelijker van slag brengen. Je doen terugtrekken in mentale afwezigheid en warrig makken, je gevangen houden in lusteloosheid, vage angstigheid of gevoelens van neerslachtigheid en eenzaamheid. Dat is ook een kans: het maakt het aangrijpen op wat er diep in je speelt juist eenvoudiger.

Er geen gras over laten groeien

Dus wacht niet tot het ‘vanzelf’ weer wat rustiger in je wordt. Of de situatie weer terug gaat naar normaal. Dat kan lang duren en dat ‘normaal’ kan ook weer danig tegenvallen.

Geen wachtlijst

Ik heb (nog) geen wachtlijst. Je kan veelal binnen twee weken bij mij terecht – vaak nog dezelfde week.

Wel beperk ik mijzelf tot maximaal 10 sessies per week, 3 per dag. Dat doe ik, omdat ik zo nodig echt de tijd voor je wil nemen en omdat mijn afstemming op jou (voor, tijdens, na en tussen sessies) nogal intens kan zijn voor mijzelf.

Zo heb ik één en al persoonlijke aandacht voor je – ook voor je corona-veiligheid. Of we elkaar nu online of in levenden lijve ontmoeten.

Kennismakingssessie?

Als je eens kennis wil maken met mij en hoe ik werk, vraag dan een kennismakingssessie aan. Dat gaat heel goed online. We gaan meteen de diepte in, zodat je ook ervaart hoe het is om met mij te werken aan jezelf. Daarna besluit je of en hoe je eventueel verder wil.

Ga daarvoor naar de contactpagina en stuur mij een bericht. Ik zie je graag – hoe dan ook.

© Gerphil Kerkhof | april 2020

 


Tot slot

Ben je geïnteresseerd in mijn benadering voor (Zijnsgeoriënteerde) therapie en coaching bij burn-out (en chronische stress), bij AD(H)D, of bij een gevoel van innerlijke onvrede en onbestemd verlangen? Maak dan een afspraak voor een eerste sessie – in mijn praktijk in Haarlem dan wel online.